Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Fotogaléria
Fotogaléria > Niečo na záver 
Návrat na náhľady Slideshow FOTKA 3/86 Predošlá fotka Ďalšia fotka
Zaradené v kategórii: Obrazové aktuality
Zobraziť celú fotku
Koniec kĺbových autobusov zn. Karosa B741 v bratislavskej mestskej hromadnej doprave
Včera, 26.11.2021 definitívne doslúžili po 30 rokoch (cca. od prelomu 11. a 12. mesiaca roku 1991) nasadzovania v bratislavskej MHD kĺbové vozidlá typu Karosa B741 v pravidelnej premávke s cestujúcimi. Karty v tomto smere "zamiešala" Korona a núdzový stav spojený so zákazom vychádzania, v čoho dôsledku bol včera v bratislavskej MHD posledný prevádzkový deň v režime "pracovný deň - školský rok". Od pondelka 29.11.2021 je zavedený v MHD Bratislava tzv. prázdninový režim - tj. "pracovný deň - školské prázdniny" v dôsledku poklesu dopytu cestujúcej verejnosti a prechodu vysokých škôl na dištančnú formu výučby. V skratke povedané, v dôsledku obmedzenia mobility obyvateľstva nebude toľko ľudí cestovať a Dopravný podnik si vystačí v bežnej prevádzke s nízkopodlažnými vozidlami typu SOR NB 18 City. Kĺbové Karosy včera dojazdili na posilových poradiach linky č. 31, ktorá jazdí z centra Bratislavy do Slávičieho údolia, kde sú vysokoškolské internáty. V pracovných dňoch je v čase špičky vypravovaných 6 poradí na linke 31 (z toho dve poradia obsluhovala práve Karosa), v režime pracovný deň školské prázdniny sú potrebné len 2 poradia.

V posledných mesiacoch školského roka 2021 boli vozidlá zn. Karosa B741 nasadzované na linky 31 (dve poradia) a 75 (jedno až dve poradia). Z ostatných liniek (napr. 59 či 93) sa už definitívne vytratili a plne ich nahradili nízkopodlažné autobusy.

Bratislavský dopravný podnik bol v roku 1991 medzi prvými podnikmi v bývalom Československu, ktoré začali tieto mestské kĺbové Karosy prevádzkovať. Vozidlá z prvej 50-kusovej dodávky sa do premávky na špičkové linky MHD zaradili postupne koncom roka 1991 a začiatkom roka 1992. Ako prvé začali premávať na linkách 107, 105 a 104 (jazdili od dnešného Tesca na Kamennom nám. do Dúbravky hore námestím SNP). Zaujímavosťou autobusov tejto série bolo, že DP Bratislava ich objednal s tmavými oknami, čo v tej dobe bolo pri mestských vozidlách novinkou. O rok neskôr ich doplnilo ďalších 50 autobusov už s výkonnejšími motormi MAN a posledných 7 vozidiel (s motormi Renault) bolo do Bratislavy dodaných na prelome rokov 1995 a 1996.

Bratislava je posledným mestom bývalého Československa, ktoré prevádzkovalo autobusy typu Karosa B741 (na pohon CNG...., naftové Karosy dojazdili v roku 2010). Až do konca prevádzky týchto autobusov zasahovalo do premávky vozidlo č. 2653 z roku 1991, ktoré jazdilo celých 30 rokov, čo sa žiadnemu inému typu autobusu v Bratislave nepodarilo a už ani nepodarí....

V prvej várke prešlo do roku 2001 modernizáciou 15 autobusov vo firme Zliner Zlín. Následne sa v roku 2001 spustil veľký projekt plynofikácie vozidlového parku, v rámci ktorého bolo do roku 2008 na pohon stlačeným zemným plynom (CNG) prestavaných aj 92 kĺbových autobusov Karosa B 741, ktoré sa zároveň podrobili generálnej oprave. Vozidlá, ktoré neprešli plynofikáciou boli vyradené postupne do roku 2010. Posledných 11 rokov tak do premávky zasahovali výlučne vozidlá prestavané na plynový pohon.
Vozidlá zn. Karosa B741 častokrát zaskakovali za pokazené mladšie autobusy v bežnej premávke a medzi vodičmi boli pomerne obľúbené pre jednoduchosť....

V priebehu decembra 2021 budú dodané nové nízkopodlažné kĺbové autobusy z Turecka typu Otokar Kent C, takže pri najbližšom obnovení školského režimu (čo je predpoklad až budúci rok 2022) už výpomoc vyslúžilých autobusov zn. Karosa s vysokou pravdepodobnosťou nebude potrebná.

V roku 2022, až to dovolí pandemická situácia je v pláne niekedy začiatkom leta rozlúčková jazda pre verejnosť s autobusmi typu Karosa B741. Pôvodne mali Karosy v Bratislave definitívne dojazdiť začiatkom decembra 2021 a rozlúčková fotojazda mala byť s nimi 5.12.2021, no vzhľadom na aktuálnu pandemickú situáciu sa všetko zmenilo...

Ešte v septembri roku 2020 a dňa 17.11.2021 (voz 2637 žlto-zelený) sa konali po Bratislave súkromné fotojazdy s týmito vozidlami.

Ako historické vozidlo DP Bratislava typu B741 je zachovaný naftový voz č. 1306 v červeno-bielom sfarbení vyrobený v závode Karosa Vysoké Mýto, rok výroby 1992. Voz dojazdil v roku 2010 na linke č. 39. Ako zaujímavosť uvediem vtedajšiu nadobúdaciu cenu novej Karosy: 2 483 250 Kčs

ĎAKUJEME ZA 30 ROKOV SLUŽBY, MILIÓNY KILOMETROV V PREVÁDZKE A ROVNAKÝ POČET PREPRAVENÝCH CESTUJÚCICH.....

Rozlúčková tabuľka za oknom vo vozidle 2647:



Vozidlo 2647 ešte za svetla zachytené na nástupnej zastávke Cintorín Slávičie údolie za hustého sneženia smerujúce na prestupný uzol Blumentál:



Vozidlo 2653 na výstupnej zastávke Cintorín Slávičie údolie s pozadím výškovej budovy Slovenskej televízie (RTVS):



Pracovisko vodiča v Karose B741:



Výrobný štítok závodu Karosa n.p. Vysoké Mýto a štítky automatického záťažového regulátora:



Zdroj informácií: web imhd.sk
Informácie o fotke
Názov albumu:Niečo na záver
Trvalý odkaz:https://www.railtrains.sk/modules/xcgal/displayimage.php?pid=39695
Autor:volod  
vlak:
miesto:obratisko Cintorín Slávičie údolie
dátum vyfotenia:26.11.2021
Veľkosť:1094 KB
Rozmery:1600 x 1072 pixelov
Zobrazené:1526 krát
Foťák:NIKON CORPORATION - NIKON D7200
Clona:f/5
Exp. čas:0.010 s (1/100)
Ohnisko:21 mm
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
cas


Viola
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
ČD Cargo a.s.

KHT Zvolen

Železniční magazín

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 105 Používateľov v sekcii
Fotogaléria: 84

Registrovaných: 0
Anonymných: 105

Viac ...