Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Fotogaléria
Fotogaléria > Nezaradené 
Návrat na náhľady Slideshow FOTKA 6/463 Predošlá fotka Ďalšia fotka
Zaradené v kategórii: Obrazové aktuality
Zobraziť celú fotku
Pochod po zrušenej železničnej spojke
82 rokov od otvorenia bývalej železničnej traťovej spojky Tomášovce - Veľká Ves 18.02.1940

Európske mocnosti pod tlakom fašistického Nemecka podpísali 29.9.1938 Mníchovskú dohodu, podľa ktorej malo Československo odstúpiť sudetonemecké územia na území Čiech a juhozápadnú časť Slovenska Nemecku. Na základe ďalších dohovorov medzi Československom a Maďarskom bolo nutné odstúpiť južnú a juhovýchodnú časť slovenského a podkarpatského územia Maďarsku. Viedenská arbitráž z 2.11.1938 stanovila nové Československo - Maďarské hranice na čiare Senec - Galanta - Vráble - Levice - Lučenec - Rimavská Sobota - Jelšava - Rožňava - Košice - Michaľany - Veľké Kapušany, pričom uvedené mestá pripadli Maďarsku. Správa Československých štátnych dráh ČSD v dňoch 5. až 10. novembra 1938 odstúpila traťové úseky na uvedenom území správe Maďarských dráh MÁV. Bola prerušená súvislá železničná sieť Slovenska. Odtrhnutím železničných uzlov Lučenec a Rimavská Sobota ostala miestna dráha Veľká Ves - Utekáč (s odbočkou Breznička - Katarínska Huta) a trať Poltár - Sušany odtrhnutá od ostatných tratí slovenských železníc, ktoré boli dosiahnuteľné len cez Maďarsko. V dôsledku toho nastali železničnej správe veľké ťažkosti pri preprave cestujúcich, batožín, spešnín a nákladu na odtrhnutých tratiach do ostatných staníc slovenských železníc a taktiež do cudziny. Ešte koncom roka 1938 rozhodlo vedenie slovenských železníc o tom, aby sa čo najrýchlejšie postavila náhradná trať s Tomášoviec do Veľkej Vsi za stratené spojenie z Lučenca do Poltára a Kokavy nad Rimavicou. Zároveň sa počítalo aj z rozšírením zastávky Tomášovce na stanicu výstavbou viacerých koľají. Pôvodná spojka bola síce projektovaná zo stanice Lovinobaňa do zastávky Cinobaňa, ale poslanci za agrárnu stranu Takáč z Tomášoviec a Morháč z Brezničky presadili spojku na trase Tomášovce - Veľká Ves. Cez zimné obdobie začiatkom roka 1939 sa zamerala a vytýčila trať a robili sa prípravné práce. Zriadili sa dva stavebné úseky - v Tomášovciach a vo Veľkej Vsi. Len čo bola trasa po potrebných korektúrach vymeraná, začali sa zemné práce. Pohnutý čas vyžadoval, aby bolo možno zamestnať čo najviac ľudí. Postupne dosahoval počet pracovných síl na trati až 950 pracovníkov. Za pomerne krátky čas, i pri veľkých ťažkostiach ako mobilizácia, poľská vojna, výrobné, prepravné a organizačné ťažkosti sa urobilo okolo 100 000 metrov kubických zemných prác. Postavilo sa 16 objektov, z toho jeden železobetónový most cez cestu Zvolen - Lučenec, most cez krivánsky potok a ďalšie mosty a priepusty. Pri týchto umelých stavbách sa spotrebovalo vyše 2500 metrov kubických betónu a asi 700 000 kg cementu. Na trase použili 7 kilometrov úzkorozchodných koľají, dva úzkorozchodné rušne a 100 kusov vozíkov. Previezli 100 000 kusov drevených podvalov, 1250 kusov 12-metrových koľajníc, 3000 metrov kubických štrku a 12 000 metrov kubických škváry. Nová trať bola dlhá 7,088 kilometra, s maximálnym stúpaním 20 ‰, s najmenším polomerom oblúka R - 250 metrov, s maximálnou traťovou rýchlosťou 65 km/h a osovým tlakom 14 ton na dvojkolesie. Na trati pri cestnom moste v kilometri 2,6 bola zriadená provizórna zastávka Vidiná a v kilometri 5,2 zastávka a nástupište Veľká Ves. Výstavba stanice Tomášovce bola naplánovaná na rok 1940 podľa schválených plánov ako prechodová stanica do Maďarska pre pasové, colné, veterinárne odbavovanie a pre dopravnú službu. Dňa 15.2.1940 bola trať daná do skúšobnej prevádzky a zároveň bola zrušená peážna preprava cez maďarský Lučenec. Slávnostné otvorenie tejto železničnej spojky sa uskutočnilo v nedeľu 18.februára 1940 v Tomášovciach. V treskúcej zime ( asi mínus 33 °C ) čakali veľké zástupy ľudí z vtedajších krajov detvianskeho a rimavskosobotského na slávnostné otvorenie trate. O 11. - tej hodine prišiel na tomášovskú stanicu čečinou a slovenskými zástavami ovenčený zvláštny vlak zo Zvolena. Viezol ministra dopravy Júliusa Stana. V jeho sprievode bol aj šéf inžinier Ivan Viest, prezident Slovenských železníc doktor Mikuláš Dohnal, technický radca inžinier Alexander Dérer, ako aj zástupcovia vojenskej národnej obrany. Slávnostný príhovor predniesol vládny komisár Tomášoviec Michal Breznický. Po bohoslužbách v evanjelickom kostole otvoril slávnosť na tribúne na stanici poslanec Morháč. Boli prednesené technické informácie o trati a priebehu jej výstavby. Slávnosť ukončil príhovorom sám minister dopravy. Po skončení príhovoru minister prestrihol symbolickú pásku, čím uvoľnil prechod pre prvý vlak. Následne minister a veľa prítomných nastúpili do vlaku na prvú slávnostnú jazdu. Na ceste z Tomášoviec vlak zastavil na zastávke Vidiná, Veľká Ves a Kalinovo. Všade bolo zhromaždených veľa ľudí, ktorí srdečne privítali prvý vlak a v ňom hostí. Minister sa so svojím sprievodom vo večerných hodinách vrátil do Bratislavy. Tým bola na celej trati Tomášovce - Utekáč zavedená jazda pravidelných osobných vlakov.

Pôvodná trať z Lučenca do Veľkej Vsi bola Maďarmi počas vojnových udalostí úplne rozobratá. Po skončení vojny ľudia z ipeľskej kotliny s týmto riešením neboli spokojní a stále sa domáhali obnovenia starej trate Lučenec - Veľká Ves. Pri ceste do Lučenca cestovali cez Tomášovce zakaždým o 6 kilometrov naviac a zdržiavalo ich aj otáčanie rušňov v stanici Tomášovce. Ich úsilie nebolo zbytočné a tak z iniciatívy vtedajšieho Okresného národného výboru v Lučenci bolo rozhodnuté, že sa táto trať urobí dobrovoľnými brigádami a jej pomenovanie bude niesť „Trať mieru“. Stavala sa od 2.marca 1949. V nedeľu 15.mája 1949 začali premávať vlaky na trati Lučenec - Veľká Ves - Poltár. Týmto dňom bola trať Tomášovce - Veľká Ves uzatvorená. Z demontážou tomášovskej spojky začali pracovníci traťovej dištancie zo Zvolena v marci 1954.


Popis bývalej trate Tomášovce - Veľká Ves



Trať vychádzala z lučenského zhlavia železničnej stanice Tomášovce ľavotočivým oblúkom, prechádzala železničným mostom ponad potok Kriváň v kilometri 0,75 a znova ľavotočivým oblúkom smerovala v miernom stúpaní po kilometer 1,1 cez územie zvané Slané. Následne pokračovala už miernym pravotočivým oblúkom a ďalej priamym smerom už v stúpaní popod cestný most spájajúci hlavnú cestu Zvolen - Lučenec v kilometri 2,1. Tu trať pokračovala v záreze priamym smerom po kilometer 2,5. Pri kilometri 2,3 sa nachádzala aj provizórna zastávka Vidiná. Medzi kilometrom 2,5 a 2,6 sa nachádzal aj most, pod ktorým pretekala riečka Točnica. Zároveň na tomto území zvanom Jutrá sa aj spájajú katastrálne územia Tomášoviec a Veľkej Vsi. Trať ďalej pokračovala krátkym úsekom rovno a v kilometri 2,9 ľavotočivým oblúkom v zalesnenom teréne sa približuje ku komunikácii spájajúcu cestný smer Veľká Ves, Poltár a ďalej ju aj pravotočivým oblúkom kopíruje do kilometra 3,6. Ďalej trať pokračovala krátkym zárezom a priamym smerom cez územie zvané Patočina až do kilometra 4,7 v klesaní pred obec Veľká Ves. Po miernom pravotočivom oblúku v kilometri 5,2 bola zriadená zastávka a nákladište Veľká Ves. Neďaleko od bývalej zastávky je zachovaný aj malý železničný most pred kilometrom 5,3. Ešte aj dnes na opornom múre mosta je viditeľný betónový slovenský dvojkríž s rokom výstavby. Trať pokračovala rovným smerom do kilometra 5,9 miernym zárezom popod územie bývalého poľnohospodárskeho družstva. Ďalej po vysokom násype ľavotočivým oblúkom a v miernejšom stúpaní pokračovala už krátkym zárezom a v klesaní sa približuje k železničnej trati spájajúcej smer Lučenec - Utekáč. Tu v km 6,275 neďaleko od bývalej železničnej zastávky Priekopa sa aj napájala na jestvujúcu trať Lučenec - Utekáč.

GVD 1941

Informácie o fotke
Názov albumu:Nezaradené
Trvalý odkaz:https://www.railtrains.sk/modules/xcgal/displayimage.php?pid=40096
vlak:pešo
miesto:Lučenec
dátum vyfotenia:23.4.2022
Veľkosť:811 KB
Rozmery:905 x 1280 pixelov
Zobrazené:1158 krát
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Kubrt
Zaslaný: 15.03.2022 9:22  
Založený: 29.07.2015
Miesto:
Príspevkov: 67
 Re: Preprava električiek do USS
Jaký vlastně byl původní účel toho propojení rychlodráhy a vlečky VSŽ? Existovalo v Košicích, po zrušení staré vozovny u nádraží, nějaké místo, kde by se dala složit tramvaj z vagónu na koleje? Děkuji.
Pollastrino
Zaslaný: 27.03.2022 22:54  
Založený: 12.02.2019
Miesto:
Príspevkov: 40
 Re: Preprava električiek do USS
Niekedy dávno bolo množstvo projektov a plánov ohľadom vybudovania siete električiek aj v okolí Košíc. Každopádne skoro žiadne z tých projektov sa nerealizovali. Vlečka slúžila už len ako miesto na prepravu nových električiek z areálu USS kde sa električky vykladali z nákladných vozňov. Ak si dobre pamätám tak sa jednalo práve o električky typu T3 a T6, ale to si už nie som istý, že ktoré konkrétne typy sa vykladali cez vlečku. :)
Kubrt
Zaslaný: 28.03.2022 9:52  
Založený: 29.07.2015
Miesto:
Príspevkov: 67
 Re: Preprava električiek do USS
Díky za reakci, už jsem myslel, že to tu zaoadne :-)
Pollastrino
Zaslaný: 28.03.2022 15:18  
Založený: 12.02.2019
Miesto:
Príspevkov: 40
 Re: Preprava električiek do USS
Pohode 😁 rád odpoviem ak viem a všimnem si 😃
cas


Milica
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
ČD Cargo a.s.

KHT Zvolen

Železniční magazín

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 109 Používateľov v sekcii
Fotogaléria: 86

Registrovaných: 0
Anonymných: 109

Viac ...