Jedná sa o vozeň, ktorý bol vystavený dlhé roky ako pomník pri vrátnici v areáli OKV Žilina (Opravovňa koľajových vozidiel). Ide o pôvodný nákladný vozeň pôvodného radu "K" správy kkStB - kaiserlich-königliche Staatsbahnen alebo cisársko-kráľovských štátnych dráh (rok výroby vozňa 1884, výrobca Vozovka Kopřivnice, výrobné číslo 299). Tento vozeň bol vyrobený ako dvojnápravový vysokostenný, určený na prepravu uhlia s konštrukciou kostry a výpletu rámu zhotovenej z navzájom nitovaných oceľových valcovaných profilov a ložnou hmotnosťou približne 15 t. U ČSD bol vozeň označený ako rad Ur 6-84330. Posledná revízia bola na ňom podľa popisov vykonaná v roku 1996. V roku 2002 bol predmetný vozeň rekonštruovaný zamestnancami OKV Žilina do vystavovateľného stavu a odvtedy bol prakticky až do dňa 16.11.2022 vystavený ako pomník pod holým nebom pri vrátnici v areáli OKV Žilina (tj. asi 20 rokov stál pod holým nebom, kde chátral). V tento deň bol žeriavom naložený na plošinový vozeň a z areálu OKV Žilina bol dopravený do Bratislavy do areálu MDC. Vozeň vzhľadom na jeho technický stav nebolo možné prepraviť po vlastnej osi po koľajniciach. O prepravu sa postarala "Túlavá" 850 018, ktorá ho dopravila v tento deň do Bratislavy. Vozeň je aktuálne bez brzdy, v minulosti mal pravdepodobne ručnú vretenovú brzdu obsluhovanú z vyvýšeného miesta (sedadla?) na čelnici. Každá z dvoch hviezdicových náprav na vozni je inej konštrukcie. Jedna náprava má hviezdice vytvorené z navzájom kováčsky zvarených segmentov z pásového železa. Konce týchto segmentov sú pevne zaliate do odliateho náboja kolesa. Druhá náprava má hviezdice odlievané. Vedenie ložísk zaobstarávajú kované rázsochy. Prostredníctvom listových pružníc a dvojdielnych klzných ložísk spočíva vozeň na nápravách s hviezdicovými kolesami. Vozeň je opatrený tyčovými (pružinovými) nárazníkmi. V minulosti slúžil tento vozeň zrejme na prepravu vápna. Tento vzácny historický nákladný vozeň by sa mal dočkať v blízkej dobe náležitej rekonštrukcie (hlavne obnovy drevených častí stien) a bude súčasťou expozície železničného múzea v Bratislave.
Zdroj informácií: zeleznicnemuzeum.sk/katalogovy predmet 66
Detail na konštrukčné prvky vozňa:
1. pohľad na hviezdicovú nápravu vozňa a nápisy:

2. detail na vyrazené číslo a vlastnícku značku dráhy:

3. detail na pôvodný nitovaný rám a stuženie rámu vozňa:

Popis k vozňu tu:
popis k vozňuStručne o preprave vozňa do Bratislavy tu:
preprava vozňa do Bratislavy